Pořádek a důslednost. Musí to být problém?
Spousta lidí stále ještě dnes netuší, kolik problémů, které mají je docela snadno řešitelných. A to jak u dospělých, tak u dětí. Baví mě ta proměna z problému do pohodového stavu.
Častým problémem, který trápí mnohem víc většinu maminek, než samotné jejich ratolesti, je nepořádnost a nedůslednost dětí. A je jedno, jestli jde o neuklízení hraček nebo neochotu učit se do školy, cvičit na hudební nástroj, pokaždé je to stejné; scénář se stále opakuje.
Dětský pokoj stále neuklizen, úkoly ještě večer nejsou. Rodiče neustále vyvíjí tlak na dítě a po neadekvátním úsilí je „dílo provedeno“ . S krátkodobým trváním. Zítra, pozítří, popozítří je třeba opět vyvíjet další tlak, aby byl proveden další úklid hraček, aby byly napsané další úkoly, aby dítě zase cvičilo do hudebky…. Je to velmi vysilující a ubíjí to skoro všechny rodiče.
Jakoby problém neměl řešení!
A přitom existuje tolik možností! Proto, když maminky spustí nářek nad tímto vysilujícím evergreenem, nedokážu jen tak naslouchat a ponechat jim jejich problém nevyřešený. Ráda se dělím o informace, jak je možné několika způsoby tyhle problémy řešit. A světe div se, ono to funguje!
Z mnoha možností nejvíce doporučuji použití vybraných druhů esencí a jsou osvědčeným pomocníkem. Dál je účinná práce v mentální rovině ze strany rodičů, metoda RUŠ (RUŠ = Rychlá a účinná změna skutečnosti. Je to metoda pomoci českého autora Karla Nejedlého), kineziologie a spousta dalších možností.
Jak to vypadá konkrétně v praxi
Pozitivně vyřešené příběhy se opakují jak přes kopírák. Vzpomínám třeba na svědomitou precizní maminku, pro kterou byl velkým trápením nepořádek v pokojíku její 11-ti leté inteligentní šikovné dcery a neochota cvičit doma hru na housle.
Když se maminka dokázala bez újmy na zdraví protáhnout pokojíkem a nezakopnout o rozházené věci na podlaze, nedokázala už donutit dceru ke cvičení a včasné přípravě věcí na druhý den do školy.
A řešení? Co tedy s tím?
Z mnoha možností řešení jsem mamince doporučila pro dceru dva druhy esencí: WEAE esence a Bachovy květové esence, úpravy pokojíku podle principů feng shuej, prvky aplikované muzikoterapie a aromaterapie a mentální techniky prováděné maminkou vůči dceři.
Vždy upozorňuji, že efekt použití esencí se projevuje obvykle až po několika dnech. K tomu jsem prováděla mladé slečně kraniosakrální terapii.
Přišel čas na změnu
Posléze mi maminka referovala, že asi po týdnu, kdy se nejdřív nic nedělo, najednou dcera sama, jakoby „zničehonic“ , bez zjevného podnětu začala „úřadovat“ ve svém pokojíčku. Nikdo ji nenutil, ale ona sama v sobě pocítila potřebu srovnat věci kolem sebe a dát si je do pořádku.
Vše si velmi pečlivě a systematicky roztřídila a uložila do krabic a skříněk veškeré uspořádání mělo „hlavu a patu“ . Bylo to přehledně a logicky uspořádané. Po provedení úklidu dcera sama projevila spokojenost nad tím, že konečně ví, kde přesně co má a má v uložených věcech svůj systém.
Další krok u dcery byl, že si sama od sebe začala vytvářet pro svou vlastní potřebu přehledy pro své zájmové činnosti . Dala si s tím pořádnou práci a pečlivě si vše barevně rozlišila a vůbec ji neobtěžovalo věnovat tomu hodně času.
Problém s cvičením hry na housle zmizel. Dcera začala zase sama hrát podle úkolů z hudebky a i když to nebylo hned v dokonalém rozsahu, tak oproti předchozímu problematickému období to bylo „nebe a dudy“, jak pravila s uznáním maminka. Hra na housle dceru opět začala bavit a těšila se na koncert.
Tuto změnu v přípravě samozřejmě ihned rozpoznal pan učitel v hudebce; měl radost, že talent mladé slečny nepřijde vniveč ale dál se rozvíjí. Což je skvělé a tak se zdá, že na světě bude o jednu talentovanou houslistku více a že nás její hra za pár let může krásně pobavit.
Slečna si navíc sama uvědomila, že nedbale odložené hračky by mohly ohrozit jejího mladšího brášku a tak se sama starala i o úklid jeho hraček, aby se nezranil.
Směs esencí zahrnovala i květy na odstranění jejího strachu ze psů venku na ulicích. Díky užívaným esencím současně zmizel i paralyzující strach a pohyb na ulici už nebyl žádný problém, jak tomu bylo dřív.
Řešení stejného problému u dětí a dospělých. Liší se?
Problémy se pomocí stejných postupů a v podstatě stejně snadno jako u dětí dají řešit i u dospělých. Někdy to trvá trochu déle, ale výsledek určitě stojí za to.
Takže, milé dámy, nevěšte hlavu. Rozházené použité ponožky Vašeho manžela či přítele nemusí být Vaší doživotní noční můrou kazící Vám náladu. Existují způsoby, jak podstatně zmírnit nebo i úplně odstranit tenhle „méně sympatický úkaz“.
I bez direktivního přístupu to jde. Neboli jaký je přínos hluboké vnitřní proměny?
Na těchto změnách u dětí i dospělých mi ze všeho nejvíc imponuje to, že při řešení jakéhokoliv problému nejde o nátlakovou změnu jedince zvenku, ale o jeho vnitřní proměnu a harmonizaci.
Prostředky a způsoby jsou nenásilné, nemají „formující charakter“ a nepřetváří žádnou osobnost proti její vůli. Jen pomáhají každému z nás vrátit se z určitého patologického vychýlení (k němu vždy došlo v důsledku nějaké předchozí příčiny) do našeho vyváženého středu.
Proto tak ráda pracuji s esencemi. Jsou neškodné, nenáročné na použití a pomáhají řešit jakékoliv problémy. V podstatě jsou to energetické substance s určitými vlastnostmi a informacemi a podle svého charakteru dokáží odstranit jakékoliv emocionální i psychické potíže a problémy v různých oblastech našeho života. Ve všech!
Já sama nemám ráda nátlak, direktivní přístup, ani manipulaci nebo citové vydírání. Tudíž mi neimponuje aby se to dělo druhým lidem a to bez rozdílu, zda jde o děti nebo dospělé. Snaha „vychovat si“ partnera nebo „vycvičit si“ své dítě rozhodně nejsou skutečně smysluplným řešením, ani morálně správným postojem.
Oproti tomu je hluboká vnitřní změna jemná, nenásilná, šetrná a pomáhá obnovit nám své uvědomění, správně vše chápat a „vrátit nás zpět k sobě samým“.
Musíme být dokonalí?
Tak to určitě NE! Popisem tohoto problému ale rozhodně nechci v nikom vyvolat dojem, že smyslem života je absolutní pořádek a dokonalost ve všem u dětí i nás dospělých. Nebo, že jakákoliv nedokonalost je nepřijatelná. O tom přece život vůbec není!
Jde jen o to, že pokud se nadměrná nedůslednost v základním úklidu kolem sebe a běžném plnění nezbytných povinností neřeší, zbytečně se vleče problém, který může mít v budoucnu nepříjemné následky a může dál bobtnat.
Plnění povinností a život potom, v dospělosti
I psychologické studie potvrdily, že děti, které musely vykonávat domácí práce a plnit si své základní povinnosti, jsou v životě mnohem úspěšnější a jsou spolehlivější i v osobním a partnerském životě. Já dodávám, že pokud si navyknou na své povinnosti bez potlačování neochoty k práci a povinnostem a dělají vše ve vnitřním souladu a harmonii, jejich život se celkově odvíjí mnohem líp!
Další význam nepořádku
To hlavní, o co tu jde je fakt, že vše, co se kolem nás děje, má svůj význam. Takže zmiňovaný nepořádek kolem nás symbolicky vyjadřuje nepořádek uvnitř nás samotných.
Když s nějakou pomocí srovnáme své nitro, najednou v nás úplně přirozeně vyplyne potřeba udělat si i pořádek kolem sebe. Náš život pak dostane ten správný řád a může se mnohem líp odvíjet, i když o dokonalost tu skutečně nejde. Ovšem funguje to i obráceně. Když uklidíme kolem sebe, uděláme si pořádek sami v sobě.
Jak problém řeší psychologové?
Vzpomínám si na zkušenost jedné psycholožky, která nám na kurzu asertivity zdůrazňovala důležitou zásadu, že „na všem se dá najít něco pozitivního“. S tím určitě souhlasím. Jen ne v tomto konkrétním případě.
A pak popsala situaci, kdy přijde vyčerpaná z práce a hned za dveřmi v bytě zakopává o odhozené oblečení, boty a batoh dcery. Prostě nepořádek. Když matka překoná všechny překážky, najde dceru se sluchátky na uších jak poslouchá muziku.
Matka pak pracně hledá to „něco pozitivního“ a následně společné přijatelné téma ke konverzaci s dcerou teenagerkou.
Mnohá doporučení psychologů i různé populistické články se zásadami k výchovným postupům složená z řady kroků se míjí účinkem, nevedou k očekávaným výsledkům ale jen ke zklamání rodičů a utvrzení v názoru, že spousta problémů je neřešitelných.
Přitom úplně stačí působit cíleně na příčinu. A je po problému. Často hodně brzy, i když samozřejmě občasná výjimka se vyskytne a někdy to chvíli trvá.
Na to, kolik existuje účinných možností a kolik rodičů denně mluví o neřešitelných problémech u svých dětí je to docela smutná situace. A hlavně zbytečná.
Zmiňovala jsem další možnosti, které ale z velkého spektra vydiskutuji s maminkou dítěte a pak už jen cíleně doporučuji ty, které jsou v daném konkrétním případě reálné a uskutečnitelné. Víc nemá smysl.
Vždy je lepší působit na problém z více stran a vícero způsoby, proto se snažím zakomponovat víc prvků. O těch dalších si povíme někdy příště.
Nezapomínejme na pravdivé rčení: „každý problém je řešitelný, jen se musí najít ten správný způsob k jeho řešení“.
A tak doporučuji:
- Nevzdávejte to a rozhlédněte se.
- Vyberte si, který prostředek či způsob by Vám k řešení vyhovoval a udělejte něco opravdu smysluplného pro jeho vyřešení.
Každý vyřešený problém nám totiž přináší odlehčení do života a zvýšení harmonie v nás i ve vztazích kolem nás. Jeho zvládnutí nás současně posiluje a rozvíjí. Mně osobně to vždycky stojí za to. Vám přeji od srdce totéž. Protože, moje osobní motto je:
Harmonický život je nade vše!!!!